7 goda idéer till frukost

Starta dagen med frukost som ger dig energi. Här får du 7 frukostalternativ som smakar bra, är lätta att göra och kul att äta.

1. Äpple- och havregrynsgröt med färsk frukt

Uppdatera den klassiska frukosten ”havregrynsgröt med mjölk” och gör istället gröt med mycket smak.

Koka 2 dl havregryn och 1 msk linfrön med 1 dl vatten och 1 dl äppeljuice. Tillsätt en nypa kanel eller kardemumma. Servera med rivet äpple och hackade mandlar eller valnötter.

2. Chiapudding

Chiapudding ska förberedas kvällen före och sättas in i kylskåpet så att den är färdig morgonen efter.

Blanda 3 msk chiafrön med 3 dl mandelmjölk eller kokosmjölk och lite vaniljsocker. Ställ blandningen i kylskåpet över natten. Ät puddingen med en fruktkompott, en sked god fruktmarmelad eller färska frukter och bär.

3. Morgonskyr

Mixa 1 banan och 4–6 färska dadlar. Blanda ner skyr i fruktmoset tills det får en konsistens och smak du gillar. Strö eventuellt över lite müsli eller nötter.

Tips! Du kan ta yoghurt, filmjölk eller liknande om du inte har skyr.

4. Morgonsmoothie

Smoothie är en perfekt start för dig som inte är så hungrig på morgonen. Vill du ha lite mer mat i magen kan du alltid äta en macka också.

Mixa 1 banan, 2 buketter broccoli och en näve spenat med en avokado och tillsätt sojamjölk, kokosmjölk eller mandelmjölk för att få rätt konsistens. Smaka av med vaniljpulver.

Tips! Du kan även använda frysta frukter och grönsaker i din smoothie och variera ingredienserna i det oändliga.

Läs också:
Drick dina frukter och grönsaker

5. FRUKOSTPIZZA MED ÄGG

Frukostpizza med ägg är perfekt för dig som behöver äta något ordentligt redan på morgonen.

Sätt ugnen på minst 200 grader. Ta en fullkornstortilla eller en skiva fullkornsbröd och bred på tomatpuré, lägg på skivad tomat, lök och skivor av färsk mozzarella eller en skiva hyvlad valfri ost överst. Baka ”pizzan” i ugnen i 4–5 min. Knäck ett ägg på toppen av pizzan och baka den igen tills ägget är färdigt (ca 10 min).

Tips! Du kan så klart äta frukostpizza utan ägg om du har bråttom.

6. OMELETT I MUGG

Vispa 2 ägg, finhackad lök, riven ost och ev. champinjoner och paprika (ta vad som finns i kylskåpet) i en mugg eller skål. Smaka av med lite salt och peppar. Laga omeletten i mikrovågsugnen i ca 2 min. tills äggen är klara. Servera med rostat rågbröd och gärna lite avokado eller färska tomater.

Tips! Har du inte en mikrovågsugn kan du alltid laga din omelett i ett stekjärn

7. SÖTT FRUKOSTÄGG

Vispa ihop 1 ägg, lite mjölk, 2 skedar havregryn eller 1 skiva fullkornstoast skuren i bitar, 1 handfull russin, hackade nötter eller mandlar och en nypa kanel. Laga frukostägget i en kopp eller skål i mikrovågsugnen och smaka av med sirap eller flytande honung.

Nettobladet