Det visste du (kanske) inte om C-vitamin

C-vitamin är en antioxidant som är viktig för vårt immunförsvar och vid bildning av ben och brosk. Vissa äter extra mycket C-vitamin på vintern för att förebygga att bli förkylda, men det råder stor oenighet om huruvida det fungerar.

Du behöver få i dig C-vitamin löpande

C-vitamin är ett vattenlösligt vitamin. Det betyder att det inte kan ansamlas i kroppen. Om du får i dig mer C-vitamin än kroppen behöver, kissar du bara ut det. Men det betyder också att du behöver få i dig C-vitamin löpande, antingen via maten eller som kosttillskott.

Ska jag äta extra mycket när jag är sjuk?

Många äter stora mängder C-vitamin för att inte bli förkylda. Det finns undersökningar som visar att C-vitamin kan förebygga och förkorta förkylningar om man äter ca 200 mg om dagen. Men det finns precis lika många undersökningar som visar det motsatta.

Vi bildar inte C-vitamin själva

Människan är en av få arter som inte bildar C-vitamin själv och därför är vi helt beroende av att få i oss C-vitamin genom maten eller som kosttillskott.

Rökare, diabetiker och sjuka har en lägre C-vitaminhalt i kroppen, så för dem är det bra att vara extra uppmärksamma på om de får i sig tillräckligt med C-vitamin.

Goda naturliga källor

  • Citrusfrukter
  • Broccoli
  • Brysselkål
  • Röd paprika

Skörbjugg

C-vitamin heter även askorbinsyra och är en antioxidant. C-vitamin krävs för att vi ska kunna bilda ben och brosk och om vi har C-vitaminbrist blir de minsta blodkärlen så sköra att sår inte kan läka.

C-vitaminbrist kan ge skörbjugg, vilket bl.a. visar sig genom att man får muskel- och ledsmärtor och att tandköttet blöder och är inflammerat. Men det är sällan vi stöter på skörbjugg här i landet.

C-vitamin hjälper järn

C-vitamin hjälper kroppen att ta upp järn bättre så ta eventuellt en C-vitamintablett tillsammans med din järntablett, eller skölj ner järntabletten med ett glas juice.

Nettobladet