Drick dina frukter och grönsaker

Hälsosamt, sött och gott. Frukt och grönsaker i form av smoothies eller juice är ofta ett hälsosammare alternativ till glass och kakor, och dessutom är det ett sätt att få även den mest inbitne köttätaren att få i sig lite grönsaker.

Vi bör äta 500 gram frukt och grönt om dagen, där minst hälften ska vara grönsaker, och då helst av det grövre slaget, t.ex. morötter, kål mm. Om du inte äter så mycket frukt och grönt bör du kanske överväga att dricka dem i stället.

Smoothies

I en smoothie mixar du hela frukten och grönsaken till en tjock dryck. Det betyder att du får med alla fibrer och blir därför behagligt mätt. Om du ser till att dina smoothies följer rekommendationerna om att innehålla både frukt och grova grönsaker kan de vara ett riktigt bra och gott alternativ till ångkokt broccoli och stuvad spenat.

3 goda smoothies

Det finns smaker och ingredienser som passar extra bra ihop när du gör en smoothie. Tänk på att den även måste smaka bra och inte bara vara hälsosam för att man ska vilja dricka den.

  • Äpple, kål och lime
  • Morötter, apelsin och ingefära
  • Rödbetor, ingefära och lime

Det ska gå att dricka smoothien, så om den blir för tjock kan du alltid tillsätta lite juice, yoghurt, skyr eller kanske soja- eller mandelmjölk. Är smoothien för tunn eller kanske för besk är banan och avokado bra för att ge en krämig konsistens och tillsätta umami till din dryck.

Juice

I juice får du inte med fibrerna från frukten och grönsakerna, men det är roligt att experimentera med olika smaker och det är en ren njutning att dricka färskpressad juice.

Goda juicer

Det går att göra juice av nästan allt om du har en juicemaskin, så pröva dig fram och hitta dina favoriter.

  • Kiwi, citron, äpple och spenat
  • Ananas, vitkål och äpple
  • Tomat, gurka och stjälkselleri (smaka av med tabasco)

Juice mättar inte som en smoothie och kan inte heller på samma sätt ersätta den gröna delen av en måltid. Fruktjuice innehåller lika mycket socker som läsk, så det är bra att göra juice med grönsaker för att hålla sockerhalten nere.

Nettobladet