Få koll på olja

Rapsolja, olivolja eller kanske kokosolja. Vissa oljor är bra att baka med, medan andra passar bäst till sallad. Men vilken olja ska du välja – vi guidar dig till det bästa valet.

Olivolja

En klassiker i köket. Olivolja har en kraftig smak – särskilt om den är grekisk. Den passar bra till all matlagning, även stekning. Använd inte olivolja när du bakar kakor, för här kan smaken tränga igenom för kraftigt. Förvara oljan kallt, men ta ut den före du ska använda den så att den blir flytande och klar igen.

Innehåller: Mättade fettsyror: 15 %, Enkelomättade: 76 %, Fleromättade: 9 % 

Rapsolja

Passar perfekt till sallader och bakning. Eftersom den har hög halt omättat fett passar den inte så bra att steka med. Den kan lukta lite fiskaktigt när du värmer upp den p.g.a. den höga halten omega-3-fettsyror, men maten smakar inte fisk. Förvara rapsolja i kylskåpet så håller den bättre.

Innehåller: Mättat fett: 7 %, Enkelomättat fett: 58 %, Fleromättat fett: 35 %

Kokosolja

Är perfekt att steka med tack vare den höga halten mättat fett. Kokosfett används även i palmin. Smaken är neutral. Kokosolja och kokosfett härsknar inte och du behöver inte förvara dem kallt.

Innehåller: Mättat fett: 92 %, Enkelomättat fett: 6 %, Fleromättat fett: 2 %

Druvkärnolja

Druvkärnolja har en mycket mild smak och är riktigt god om du vill göra egen kryddolja. Använd den på sallader eller i den hemgjorda majonnäsen.

Innehåller: Mättat fett: 10 %, Enkelomättat fett: 19 %, Fleromättat fett: 71 %

Vad betyder mättat, enkelomättat och fleromättat?

Alla fetter är inte likadana, utan delas vanligen in i kategorierna mättat, enkelomättat och fleromättat. Utgångspunkten är att de omättade fettsyrorna är bättre för människor än de mättade.

Mättat fett: Kommer oftast från djur. Det har en högre smältpunkt och är den typ som ger förhöjt kolesterol och blodproppar.

Enkelomättat fett: Är med och bygger upp cellväggarna så att cellerna fungerar optimalt. Det är den typen av fett du ska äta mest av.

Fleromättat fett: hjälper till att bygga upp cellväggar, nervbanor och bilda hormoner. Omega 3 och omega 6 är fleromättade och essentiella fettsyror som kroppen inte kan producera själv.

Nettobladet