Fem goda råd till en hälsosam vardag

Ett nytt år startar och kanske är ett av dina nyårslöften att du och din familj ska ha en hälsosam vardag 2018. Se till att få en bra start genom att förbereda er väl. Här får du fem goda råd för en hälsosam livsstil.

Nyttig matplan betyder hälsosam vardag

Det lättaste sättet att leva hälsosammare i vardagen är att planera vad ni ska äta vecka för vecka så att ni alltid har kylskåpet fullt av goda, nyttiga råvaror – och inte lika lätt faller för frestelsen att beställa pizza eller hamburgare. Sätt er exempelvis på söndagen och planera vad ni ska äta den kommande veckan och handla sedan allt på en gång. Försök att få in så mycket grönsaker som möjligt i menyn. Allt räknas – även de rivna morötterna i köttbullarna och de små paprikabitarna i köttfärssåsen.

Nyttig frukost

Se till att hela familjen får en bra och nyttig start på dagen. Det gör det lättare att fortsätta på samma bana resten av dagen. Stek till exempel snabbt en hög bananpannkakor och njut dem tillsammans med färska bär och en klick skyr. Blanda bara 1 ägg, 1 mosad banan och 1 dl havregryn per person och stek de små tjocka pannkakorna ett par minuter på varje sida.

Nyttiga matlådor

Åh, matlådan! Den får många att gnissla tänder, men det behöver inte vara så svårt. Ett bra tips är att ta med matlådan i beräkningen när du lagar kvällsmat och göra lite extra så att det finns köttbullar, ett kycklinglår eller en portion pastasallad att lägga ner i matlådan. Komplettera med lite grönsaker, t.ex. morots-, gurk- eller paprikastavar, och en frukt så har du kommit långt.

Nyttig kvällsmat

Om du vill leva lite hälsosammare är nyckelorden ”mer grönsaker”. Och det behöver inte betyda komplicerade recept. Försök istället lägga till grönsaker i de rätter ni i din familj redan gillar. Servera till exempel grönsakspasta till köttfärssåsen istället för pasta, ta med rivna morötter och färska kryddörter i köttbullssmeten eller ge curryn en twist med gröna bönor, ananas och paprika.

Nyttigt godis

Du har klarat dig bra och ätit nyttigt under hela dagen, men sen blir det svårt. Barnen sover och nu rycker det i fingrarna efter något sött, men istället för att springa över till affären och köpa choklad och lösgodis kan du dämpa suget med några lite nyttigare snacks. Det kan vara salta mandlar, färska dadlar eller lite goda äppelsnacks. Skär ett äpple i tunna skivor, bred på ett tunt lager jordnötssmör och strö över lite hackade choklad eller kokos. Det är jättegott!

Nettobladet