Från böna till bord – vad är sojabönor?

Funderar du på att ha en köttfri dag i veckan eller vill du leva mer veganskt? Få reda på varför sojabönor är ett bra alternativ till kött.

Vad är sojabönor?

Sojabönan är en ettårig växt i familjen ärtväxter och kommer från östra Asien. Idag odlas den även i Sydeuropa och Amerika. Sojabönor finns i två olika varianter:

Edamame-bönor

De här bönorna är sojabönor som skördas innan de är helt mogna. De är större, sötare och har mer smak än vanliga sojabönor. Du har säkert sett dem på sushirestauranger där lätt förvällda gröna sojabönorna i skal serveras med flingsalt. 

Torkade sojabönor

Det finns både gula och svarta. De gula är de vanligaste i Sverige och behöver inte ligga i blöt innan de kokas. Kokta sojabönor är goda i soppor, pastejer eller gryträtter.

Sojabönor är fullt av nyttigheter

Sojabönan är känd för sina goda näringsmässiga kvaliteter och har haft en central plats i det asiatiska köket i tusentals år. De är fulla av mättande protein och har dessutom hög halt kostfiber, omättat fett, omega 6, järn, zink, kalcium, E- och B-vitaminer. Dessutom är kaloriinnehållet mycket lågt, så ät massor av goda bönor med gott samvete.

Idealisk för veganer

För vegetarianer och veganer är baljväxter en viktig proteinkälla och här är sojabönan extra bra eftersom dess proteinkvalitet är hög och kan jämföras med kött. Därför är sojabönor också en viktig ingrediens i den nya växtbaserade färsen som har lanserats på marknaden som ett alternativ till köttfärs för veganer och vegetarianer – och alla andra som vill minska sin köttkonsumtion. Få tre idéer till middagsmat med växtbaserad färs här.

Soja på flera sätt

Sojabönan ingår också i en lång rad sojaprodukter. Om du inte tål komjölk finns det sojamjölk och sojayoghurt med samma mängd och kvalitet på protein, men med lägre halt vitaminer och mineraler. Dessutom finns soja också i olika smakförhöjande produkter som sojasås, tamari och miso.

Tips! Köp en påse frysta edamame-bönor utan skal så kan du fixa en nyttig och god snack på bara några få minuter. Häll kokande vatten över bönorna och låt dem dra några minuter och häll sedan av vattnet. Strö över lite salt och citronsaft, och voilà så är det klart!

Nettobladet