Ät frysta grönsaker med gott samvete

Du ska inte ha dåligt samvete om du använder frysta grönsaker i matlagningen. De är nyttiga och fulla av vitaminer, och särskilt på vintern är de frysta grönsakerna oftare nyttigare än de färska.

Snabb nedfrysning gör skillnad

Grönsaker som du köper frysta har en mycket kort väg från jord till bord jämfört med färska grönsaker. Oftast blir grönsakerna i fryspåsarna skördade, tvättade, kanske blancherade och fryses därefter snabbt ned. Det betyder att vitaminer och antioxidanter i grönsakerna bevaras.

En norsk undersökning har faktiskt visat att det finns fler vitaminer i frysta grönsaker än i färska vintergrönsaker när de når fram till köket och ska tillagas. Särskilt C- och B-vitamin bevaras bäst i frysta grönsaker.

Hur DU tillreder frysta grönsaker

Frysta grönsaker kan ibland vara något vattnigare i konsistensen, så de passar bra i grytor eller i rätter där grönsakerna ändå ska blancheras eller kokas.

Tänk på att frysta grönsaker, precis som färska, inte ska kokas sönder om du vill bevara vitaminerna.

Koka grönsakerna lätt i så lite vatten som överhuvud taget är möjligt, eller, ännu bättre, ångkoka dem så att vitaminerna inte försvinner ut i kokvattnet. Du kan också bara tillsätta grönsakerna du vill ha direkt i grytan och låta dem sjuda med så att de tinar.

Källa nrk.no

Nettobladet