Håll kvar semesterkänslan i vardagen med hjälp av mindfulness

Håll kvar semesterkänslan i vardagen med hjälp av mindfulness

Det finns ett skäl till att mindfulness ligger högst på listan över moderna självutvecklingsmetoder. Det är nämligen ett riktigt bra sätt att hitta lugnet i den stressiga vardagen. Läs mer och få veta hur du kommer igång.

Dra i nödbromsen

Kanske börjar ditt hjärta slå lite snabbare redan på väg hem från semestern. Tankarna maler om vardagen som är på väg tillbaka lika intensiv som förut. Men innan du startar autopiloten och sätter igång med högen med smutstvätt, matlådor och jobb kan du stanna upp och fundera på om det är nu du ska titta närmare på mindfulness och undersöka om det är något för dig.

Mer tid med mer närvaro

– Många tror att de inte har tid med mindfulness, men ju mer du tränar dig i att vara närvarande desto mer tid får du. Skälet till det är att när du springer runt med huvudet under armen blir du tankspridd och gör en massa fel, förklarar Lone Overby Fjorback som är överläkare, lektor och PhD vid Dansk Center for Mindfulness.

Ordet mindfulness kan översättas till medveten närvaro och det är en metod du kan använda för att komma ihåg att vara närvarande. – Väldigt många människor har bråttom för att hinna till nästa sak. När de är på jobbet är tankarna hemma hos barnen och där hemma tänker de kanske på nästa problem som ska lösas på jobbet. På det sättet får de inte något utbyte varken av jobbet eller familjen. Det är tråkigt, för de missar livet, förklarar Lone Fjorback.

Så här kommer du igång med mindfulness

Du kan träna din medvetenhet överallt och när som helst. Är det nytt för dig är det bra att lägga in det som en fast punkt i din dag. Lone Overby Fjorback berättar hur du kommer igång.

Morgonrutin

Du har precis vaknat. Lägg ett par minuter på att känna av din kropp och tänk: Jag ligger här nu och har precis vaknat. Andas. Känn efter när du sätter fötterna på golvet och lägg några minuter på att sitta och tänka på att nu startar en ny dag. Vad vill jag ha med mig idag?

Meditera i 15 eller 30 minuter. Börja med att vara medveten om din andning och gå sedan igenom din kropp del för del. Övningen är till för att inte skynda sig igenom dagen.

När du sitter stilla med dig själv och accepterar att det är okej och fullt tillräckligt att sitta där så bygger du upp ett lugn utan att för den skull göra något. Lyssna på dina tankar, känslor och din kropp.

Rutin på jobbet

Sitter du framför en dator kan du träna dig i att antingen titta upp i taket eller ut genom fönstret en gång i timmen. Medan du tittar upp eller ut är du uppmärksam på hur det känns i axlarna och resten av kroppen och hur du andas. Om du märker att du är stressad så utför dina uppgifter långsammare och gå långsammare så att du vet vad du gör.

Kvällsrutin

Tänk igenom den gångna dagen när du ligger i sängen innan du ska sova. Finns det något du vill säga tack för? Andas in djupt och låt kroppen släppa dagen när du andas ut. Känn att du ligger skönt och säkert under täcket och säg godnatt till dig själv.

Övningen gör dig medveten om vad du ska prioritera och lugnet är skönt att ta med sig vidare – både in i sömnen och också till nästa dag.

5 fördelar med mindfulness

  1. Du kan leva intensivare i nuet och mindre i dåtidens smärta eller framtidens bekymmer.
  2. Mindfulness motverkar ångest, stress och depression och därför kan du få inre ro och balans samt bli bättre på att hantera kriser och oväntade situationer.
  3. Du blir uppmärksammar på dina egna känslor och tankar, och även snällare och mer empatisk gentemot andra.
  4. Din hälsa och ditt immunförsvar stärks.
  5. Du blir bättre på att se livet och allt som händer positivare och vara gladare för att finnas till.
Nettobladet