Köttfri måndag – tre middagar på växtbaserad färs

Om din familj är lite skeptisk gentemot konceptet köttfri måndag kan du testa att servera göttbullar gjorda av växtbaserad färs – en god färs som görs på grönsaker, baljväxter, örter och kryddor istället för kött.

Snabbt och enkelt recept på växtbaserad färs

Det behöver inte vara varken svårt eller krångligt att göra en köttfri färs, och kom ihåg att tillbehör och såser alltid gör maten godare – särskilt för en skeptisk köttätare.

Det här behöver du:

  • 1 grovt riven zucchini
  • 2 ägg
  • 1 dl havregryn
  • 1 dl grovt riven ost
  • 1 msk olivolja
  • Salt och peppar

Gör så här:

Blanda alla ingredienser i en skål. Forma bullar med en matsked och lägg dem på en bakplåt med bakplåtspapper. Baka bullarna i ugnen i 175 grader varmluft i cirka 20–25 minuter.

Tips! Du kan köpa färdig växtbaserad färs som bara behöver lagas till.

Läs också:
Testa en köttfri dag

Tre serveringstips

Pitabröd med falafel

Använd en växtbaserad färs med kikärtor, forma till små bullar och stek. Servera falaflarna med pitabröd, sallad, gurka, tomater och eventuellt en yoghurtdressing med lime.

Spaghetti med grönsaksbullar

Den italienska klassikern – bara utan kött. Forma den växtbaserade färsen till små bullar och stek dem. Servera i en härlig tomatsås med pasta till. Ska det vara extra nyttigt kan du byta ut pastan mot strimlad squash, morot eller rödbeta.

Burgare med grönsaksbiff

Forma den växtbaserade färsen till platta biffar och stek dem. Servera med gott hamburgerbröd och dina favorittoppings, t.ex. sallad, gurka, tomat guacamole och majonnäs.

Varför ha köttfria måndagar?

Om du vill klimatoptimera din vardag är dina matvanor ett bra ställe att börja på. Varje svensk släpper ut ca 11 ton CO2 om året och en stor del av det kommer från livsmedel där kött- och mejerivaror står för den absolut största andelen. Särskilt nötkött är en stor post, så om du kan byta ut de röda biffarna mot grönsaker bara en gång i veckan har du kommit en bra bit på vägen.

Nettobladet