Kom igång med yoga

Stärk din kropp med yoga. Vi har samlat några av de bästa tipsen och trixen för att komma igång – även om du kanske inte når dina tår.

Yoga hemma i vardagsrummet

Om du skulle vilja prova yoga kan det vara skönt att göra det hemma i vardagsrummet. Det finns många beskrivningar på nätet, t.ex. på YouTube, där du kan få bra övningar både för nybörjare och mer avancerade utövare. På så sätt kan du testa om yoga är något för dig. Senare kan du alltid anmäla dig till en kurs på en yogaskola, ett träningscentrum eller gå en kvällskurs där en yogalärare kan guida dig vidare.

Bra hjälpmedel

Som utgångspunkt behövs det ingen utrustning för att börja, det är bara att ta av sig skorna och ställa sig på golvet, men det finns ändå några saker som kan vara till hjälp.

  • Lösa kläder är viktigt för att du ska kunna röra dig fritt och andas djupt.
  • En yogamatta gör det enklare att stå stadigt och det är en investering du kommer att vara glad för när du gör yoga hemma. Mattan isolerar även mot kyla från golvet och gör det lite mjukare när du gör övningar liggande på golvet.
  • Yogablock kan hjälpa dig om du behöver stöd eller inte når golvet. De höjer golvet så att du lättare kan utföra rörelser där du i idealfallet skulle vidröra golvet.

Video med yogaövningar för nybörjare

Den HÄR videon är en enkel inledning till yoga som stärker kroppen.

5 snabba yogatips

  • Andningen är en viktig del av yoga, så kom ihåg att andas för det är lätt att råka hålla andan när man koncentrerar sig.
  • Det är ansträngande att göra yoga; du kommer att svettas och bli andfådd trots att du varken springer eller hoppar.
  • Ömma muskler. Du kommer säkert att upptäcka muskler du inte visste att du hade och att de blir ömma av att aktiveras.
  • Pressa dig inte. Gå långsamt framåt och pressa dig inte.
  • Le. Yoga är kul, så kom ihåg att le.
Nettobladet