Lindra smärta med värme och kyla

Att använda värme och kyla är ett enkelt och skonsamt sätt att lindra smärta på. Vi guidar dig till när och hur du ska behandla med värme eller med kyla.

Så här använder du värme

Värme ökar blodcirkulationen så att vävnaden syresätts bättre och musklerna slappnar av. Värme lindrar smärta när du värmer upp området.

Värme är bra om du har:

  • spända/smärtande muskler.
  • ”stela” leder och muskler.
  • Använd värme för att värma upp musklerna före rehabilitering och stretching.

Du bör inte ha värme på musklerna i mer än 15-20 minuter. Du kan behandla med värme flera gånger om dagen.

Du kan värmebehandla genom att duscha med varmt vatten, använda en värmefilt, värmeflaska eller varma omslag.

Behandla inte med värme om du har:

  • infektion eller sår.
  • nedsatt känsel, eftersom det finns risk att du bränner dig.
  • akuta skador.

Så här använder du kyla

Kyla får blodkärlen att dra ihop sig så att svullnader minskar. Kyla har också en bedövande effekt som är smärtlindrande.

Kyla är bra om du:

  • stukar dig.
  • vrider om en led.
  • får ett slag eller en stöt mot dina muskler (t.ex. en lårkaka).

Du kan behandla med kyla i 15- 20 minuter. Var försiktig så att du inte får köldskador. Du kan behandla med kyla flera gånger om dagen.

Du kan kylbehandla genom att hälla kallt vatten på huden, packa in isbitar i tyg och lägga på, använda en påse ärtor eller liknande från frysen eller ett kylomslag som kan forma sig utifrån kroppen.

Behandla inte med kyla om du har:

  • infektion eller sår.
  • nedsatt känsel eftersom det finns risk för köldskador.
  • nedsatt blodcirkulation.
Nettobladet