Mindfulness – vila sinnet

Mindfulness handlar om att ha full uppmärksamhet på nuet och att inte låta tankarna irra runt och förstöra ditt fokus. Meditation är ett sätt att träna upp sitt fokus, men det finns andra, kanske enklare, sätt att öva sig på att fokusera och vara mindful.

I en stressad vardag där det hela tiden finns tusen saker att göra är det bra att ge sig själv lite andrum där tankarna läggs åt sidan och fokus riktas inåt. Här får du tre enkla sätt att ta en mindful paus.

Måla dig mindful med mandala

Det är inte bara barn som målar i målarböcker. Mandala-målarböcker är fulla av vackra mönster som man färglägger. När du färglägger mandalateckningar utmanar du din kreativitet både när du väljer färger och mönster samtidigt som du fokuserar och koncentrerar dig på bara en sak.

Det ger sinnet vila och hjälper dig att hålla dig fri från stressade tankar, tränar din koncentration och förmågan att vara närvarande i nuet. Kort sagt målar du dig mindful.

RÄKNA DINA ANDETAG

Du kan också skapa fokus och koncentration med en enkel andningsövning där du räknar dina andetag. Du andas in genom näsan och andas ut genom munnen. Andas in på 1 och andras ut på 2, andas in på 3 och andas ut på 4. När du kommer till 10 börjar du om från 1 igen.

Fokusera helt på din andning och känn hur kroppen blir lugn och får ny energi.

SCANNA DIN KROPP

Inom mindfullnes använder man sig ofta av mental kroppsscanning, även kallad bodyscanning, som kort går ut på att vara uppmärksam på sin kropp. När du gör en kroppsscanning flyttar du din uppmärksamhet från kroppsdel till kroppsdel. Kroppsscanningen hjälper dig att få en bättre känsla för din kropp. Det tar ca 10 min.

På nätet kan du hitta program och appar som hjälper dig att göra en kroppsscanning

Nettobladet