Mums med rotfrukter

När mörkret faller och kylan knackar på dörren är det tid för mustiga och mättande maträtter, och rotfrukter passar perfekt till höstens och vinterns måltider. Vi ger dig tips om hur du kan använda rotfrukter och ger de gamla favoriterna nytt liv.

Krispiga rotfrukter i ugn

Ett säkert och enkelt sätt att använda rotfrukter är att skära dem i stavar eller tunna klyftor och rosta dem i ugn. Prova att ugnsbaka en blandning av potatis,persiljerot, palsternacka, rödbetor och morötter. Vänd dem i olivolja, timjan, salt och peppar och baka dem i ugn på 175 grader i ca 30 minuter. Kom ihåg att skära rotfrukterna i samma storlek, så att de blir färdiga samtidigt.

Rotfruktsmos

Det är inte bara potatis som passar bra till mos. Prova att blanda flera slags rotfrukter och gör ett fylligt och välsmakande rotfruktsmos. Potatis och morötter ger en söt smak som de flesta barn tycker om, men prova också att blanda potatis, rotselleri och jordärtskocka till ett pikant rotfruktsmos.

Rösti

Rösti behöver inte bara bestå av potatis. Om du har persiljerot, palsternacka och rotselleri, så kan du använda dem för att laga läckra rösti.

  • Tvätta rotfrukterna väl och skala dem.
  • Riv dem grovt och blanda dem väl med finhackad lök, salt och peppar.
  • Vänd ner ägg och lite mjöl i blandningen.
  • Klicka ut rotfruktssmeten på bakplåtspapper och platta till.
  • Grädda i ugn tills de är gyllenbruna och knapriga. Det tar ca 25–30 minuter vid 200 grader.

Soppa

Mustiga soppor är värmande och gott när det är kallt ute. Förhöj den klassiska potatissoppan med kronärtskocka och palsternacka för extra smak och variation.

Baka en rotselleri

En hel rotselleri smakar himmelskt. Tvätta rotsellerin noggrant, pensla den med olja och grädda i 1–1½ timme i ugn på 190 grader. Rotsellerin är färdig när den är mjuk rakt igenom när du sticker in en provsticka. Servera med smör som rörts med salt och peppar, persilja och citron.  Perfekt som förrätt eller som ett tillbehör till fisk eller ljust kött.

Rotfruktschips

Chips av rotfrukter passar perfekt som mellanmål eller kvällssnacks. Tvätta och skala palsternacka, selleri, rödbetor, morötter, etc. Skär dem i lövtunna skivor med ett mandolinjärn och vänd skivorna i olja. Bred ut dem på bakplåtspapper i en långpanna och se till att de ligger i ett lager. Grädda dem i en förvärmd ugn på 200 grader i 15–20 minuter eller tills de är gyllene och spröda. Strö över salt och servera dem när de svalnat.

Nettobladet