Späd sparris

Nu är det sparristid och de gröna, späda sparrisarna är ett riktigt vårtecken. Senare kommer även den vita sparrisen. Visste du att sparris tillhör liljefamiljen och att egyptierna värdesatte den högt redan för 5000-6000 år sedan? Vi dyker ner i sparrisens välsmakande värld och ger dig även tillagningstips.

Grön sparris

Grön sparris är ett riktigt vårtecken. Vi skördar dem från april till juni och de goda, späda stänglarna, där toppen är den godaste biten, kräver inte mycket tillredning. Grön sparris kan ätas både rå och tillagad.

Så tillreder du grön sparris

  • Skär eller bryt av den nedersta, mjuka och tråkiga delen.
  • Grön sparris kan ångkokas i lättsaltat vatten i 2 minuter.
  • Det går även att grilla dem inlindade i bacon eller skinka.
  • Rå sparris smakar fantastiskt skuren i mindre bitar i sallad.

Sparris ska förvaras i kylskåpet. 

Vit sparris

Vit sparris är riktig gourmetmat och är i säsong i maj och juni. Sparrisen blir vit eftersom den täcks över med jord efterhand som den gror och därför inte utvecklar någon fotosyntes.

Så tillreder du vit sparris

  • Vit sparris ska alltid skalas – skala nedåt från blomsterhuvudet.
  • Bryt av den träiga, tjocka änden.
  • Koka den vita sparrisen i rikligt med vatten med lite salt, ättika och socker.
  • De träiga ändarna kan användas i en sparrissoppa.

Hälsosam grönsak

Sparris är inte bara gott, den är väldigt hälsosam också. Den innehåller få kalorier, har hög fiberhalt och är en bra källa till B6, folsyra och C-vitamin. Egyptierna använde sparris som offergåva och den grekiska läkaren Galenos använde den som medicin på 100-talet.

Nettobladet