Årsresultat 2015

2016-07-06

Netto Marknad Sverige AB fortsätter att överträffa tidigare resultat. När man nu presenterar siffrorna för 2015 visar kedjan upp en fortsatt fin utveckling och en vinst som är större än något tidigare år.

Butikschefer samlade

 

 

– Vår framgång är resultatet av en fantastisk teaminsats. Från Västerås till Trelleborg har alla våra 2000 anställda visat vägen genom handlingar och bidragit till detta resultat. Vi ser effekten av en helt unik entusiasm hos våra medarbetare, säger Bent Holm, VD för Netto i Sverige.

Resultatet motsvarar styrelsens förväntningar och man har en stark övertygelse om en enorm potential för discount på den svenska marknaden. En offensiv expansionsplan är lagd och dessutom kommer gamla butiker att renoveras i stor grad. Speciellt fokus ligger på att utöka butikernas färskvaruområden.

– Vi ser Sverige som framtidens marknad för discount, och har lagt grund till en mer aggressiv växt. Vi ser oss som garant för låga priser i Sverige och vill vara konsumenternas vakthund. Vi sätter ära i att ge kunderna mer för pengarna, fortsätter Bent Holm.

Speciell framgång har ekologiska varor, egna märkesvaror med hög kvalitet samt varor från mindre svenska leverantörer under samlingsnamnet Smultronställen. Detta har, tillsammans med det värdefulla samarbetet med etablerade leverantörer, bäddat för resultatet.

– Vi kommer att öka dessa varuområden mer under de närmaste åren. Det är hjärtat i vårt koncept och något som verkligen kan ge kunderna mer kvalitet för pengarna, säger Bent Holm.

2015 i siffror:

  • Omsättningen uppgick 2015 till 4771,3 MSEK, jämfört med 4670,2 MSEK 2014.
  • Omsättningen ökade med 2,2%
  • Årets resultat var 104,8 MSEK (60,6 MSEK 2014)
  • Vinstmarginal för 2015 var på 2,1% (0,9% 2014)


För ytterligare information, kontakta gärna: Bent Holm, VD för Netto Sverige, 073-765 00 21 el. bent.holm@netto.se 

Nettobladet