Netto är nominerade till årets säkerhetslyft

2016-04-05

Nettos satsning på DNA-spray har slagit väl ut och vi är mycket nöjda med att vi nu har en modern och säker lösning för att öka tryggheten i våra butiker.

DSC07822.jpg

Satsningen har gett Netto en nominering i kategorin Årets Säkerhetslyft till handelsgalan Retail Awards 2016.

 

Retail Awards arrangeras av Svensk Handel och tidningen Dagens Handel för att uppmuntra till nytänkande och kvalitet inom handeln och för att öka fokus på handelsföretagen och deras leverantörer samt lyfta fram handeln som en framtidsbransch.

 

Den 16 maj presenteras vinnaren!

Bakgrund

I oktober förra året startade Netto ett projekt med märk-DNA i samarbete med Polisen och Vindico Group, syftet är brottsförebyggande och att vår personal ska kunna känna sig trygga på sin arbetsplats.

VAD ÄR MÄRK-DNA?

Selecta DNA är ett kriminaltekniskt märkningssystem för att förebygga brott. Varje Selecta DNA-produkt innehåller en unik kod i varje molekyl som vid ett brott kan identifieras av 1000-tals s.k. mikropunkter. Vid misstanke på brott har polisen möjlighet att på mikropunkten se vem som äger den unika koden och sammankoppla brottet med bevis.

DNA-SPRAY OCH MÄRKNING

DNA-spray märker rånaren och inbrottstjuven i samband med att de lämnar lokalen genom en ”spraydusch”. I vårt fall används vatten som molekylerna blandas i.

 

DNA-märkning på varor märker tjuven när han berör varorna. När märkningen väl har torkat så syns det inte för blotta ögat. Märkningen fluorescerar i blått när man ser det under UV belysning och märkningen kan sitta kvar i upp till 6 månader.

OM NETTO

Netto är vakthund på priserna i Sverige och ser till att konsumenterna får mer för pengarna. Vi är en verksamhet med plats för alla oavsett ålder, kön eller var man kommer från. Totalt omsätter Netto Sverige nära 4,8 miljarder kronor på 156 butiker. Butikerna är strategiskt placerade nära där kunderna lever och bor. Med vår strama prispolitik och stora variation i sortimentet tror vi att Netto kommer att kunna växa ännu mer på den svenska marknaden.

Nettobladet