Nettos svenska storsatsning startar i Mullsjö

2017-04-06

Nettos svenska storsatsning startar i Mullsjö

Den danska matbutikskedjan Netto ska de kommande åren växa ordentligt på den svenska marknaden och öppna runt 20–25 nya butiker per år runt om i landet. Samtidigt ska Nettos koncept uppgraderas för att bättre möta dagens förväntningar på en matbutik. Startskottet för expansionen går i Mullsjö, som blir först ut med att få en konceptbutik.

   - Mullsjö är en perfekt plats att börja den här resan. Vi har tittat på flera orter för de två premiärbutikerna, och i Mullsjö stämde verkligen allt. Här finns i dagsläget bara en matbutik samtidigt som det bor över 5 000 invånare. Nu kommer Mullsjö-borna att kunna glädjas åt ytterligare ett alternativ för att göra de dagliga inköpen, säger Jan Richter, T.f. VD på Netto.

Det nya konceptet innebär en rad förbättringar. Butiksmiljön förnyas och interiören blir mer modern och stilren. Kunderna kommer att mötas av ett större sortiment av färska såväl frysta varor på väl tilltagna ytor i butiken. Det görs en storsatsning på frukt och grönt, med tre temperaturzoner och ett större och bredare sortiment. Därtill kommer bröd att bakas på plats i butikerna och kött- och ostsortimentet att utökas.

   - Det blir en uppgradering av våra nuvarande butiker, för att bättre möta de förväntningar som dagens kunder har på en matbutik i dag, säger Jan Richter.

Netto vill också möta den ökade efterfrågan på ekologiska och närodlade varor. Nyligen lanserades det egna varumärket GO EKO, som hittills omfattar cirka 90 artiklar. Det kommer även att erbjudas fler närproducerade varor från små och medelstora leverantörer.

   - Netto ska vara en butik där du som kund kan göra alla dina dagliga inköp. Samtidigt tummar vi inte på våra låga priser. På den svenska marknaden finns det en aktör som dominerar, men med våra konceptbutiker kan vi nu konkurrera både med vårt utbud, vår shoppingmiljö och våra priser. En sådan konkurrens gynnar i slutändan alla kunder, säger T.f VD Jan Richter.

Nettos första konceptbutik öppnar måndagen den 10 april på Backgatan 1 i Mullsjö. Öppettider: 08:00-20:00.

 

För intervjuer och övriga förfrågningar, vänligen kontakta:
Jan Richter
T.f. VD Netto Sverige
0346-69 60 03
jan.richter@netto.se

För vidare info kring bilder och press:
Maria Polias
Marknadschef Netto Sverige
0346-69 60 74
maria.polias@netto.se

 

OM NETTO

Vi arbetar varje dag för att ge dig de bästa möjliga varorna till det lägsta möjliga priset. Kvaliteten ska vara hög och priset så lågt det bara går. Vi vill göra det möjligt för alla att välja den goda kvaliteten, fina delikatesser och ekologiska varor utan att välja bort något.

  • Netto har det lägsta priset på marknaden, med priser på ca 15 % lägre än normalbutiken.
  • 160 butiker i Sverige.
  • Netto ägs av Dansk Supermarked A/S (Dansk Supermarked Group).
  • Den 8:e maj 2002 öppnade den första Nettobutiken i Sverige, i Trelleborg.
  • Netto finns i Sverige, Danmark, Polen och Tyskland.
  • Nettos huvudkontor, supportcenter och centrallager ligger i Falkenberg. Nettos andra centrallager ligger i Linköping.

Nettobladet