Nu lanserar vi Jetto - Mer resor för pengarna.

2016-04-01

Nytt lågprisflygbolag tar upp kampen i svensk luftfart. Till sommaren förväntar det nya flygbolaget Jetto att skicka iväg de första turisterna och lovar samtidigt en smidigare incheckning, matinköp till taxfree-priser och annonsresor till exotiska destinationer.

jetto_fly_1000x667px.jpg

Strejker, inställda flyg och icke-transparenta priser har blivit vardagsmat i svensk luftfart. Men det ska vara över nu, garanterar personerna bakom Sveriges nya lågprisflygbolag. 35 års erfarenhet med detaljhandel har gett den djupa kundinsikt som gör lanseringen av ett helt nytt flygbolag möjlig.

- Jag själv har märkt behovet av att resa oftare, smidigare och med fler alternativ som också tar hänsyn till plånboken. Det bör vara möjligt för fler svenskar att besöka våra grannländer och uppleva mer, säger Nettos administrerande direktör, Claus Juel-Jensen.

Låga priser har alltid varit en del av butikskedjan Nettos DNA, men ändå kommer det nog som en överraskning för många att kedjan överväger att gå in i luftfartsbranschen med sitt eget lågprisbolag. Det är bland annat marknadens efterfrågan på fler europeiska semesterrutter som har väckt Nettos intresse, förklarar, Claus Juel-Jensen.

- Med vår erfarenhet tror vi att det är möjligt att skapa ett pålitligt lågprisbolag med bra "varor på hyllorna" och nöjda medarbetare, förklarar Claus Juel-Jensen.

Redan ett starkt varumärke i andra europeiska länder

I samråd med ett antal luftfartsrådgivare har Netto - eller Jetto, som det nya bolaget planeras att kallas - beslutat att lyfta från marken med 5-6 medeldistansflyg. Dessa ska flyga inrikeslinjer i Sverige och internationella rutter till England, Tyskland, Polen och Danmark, där Netto redan är välkänt inom detaljhandelsbranschen. Dessutom kommer man erbjuda annonsresor till exotiska destinationer, men antalet är begränsat - först till kvarn. Netto ligger för närvarande i förhandlingar med de berörda flygplatserna. Med hänsyn till resglada svenskars planering väljer Netto att offentliggöra sin nya satsning redan nu.

paraguay_300x150px.jpg

- Vi har valt att gå ut med nyheten redan nu, så att svenskarna kan ta Jetto med i planeringen av sommarsemestern och släppa resglädjen fri, säger administrerande direktör för Netto, Claus Juel-Jensen.

Som det första flygbolaget i världen satsar Jetto benhårt på bekvämlighet och taxfreeshopping på ett helt nytt sätt. Passagerare kan checka in sitt bagage i en av Nettos 156 butiker i Sverige och dagen efter gå direkt ombord på planet.

bagage_300x150px.jpg

Efter start ges där möjlighet till att ta hand om matinköpen, 10.000 meter upp i luften och självklart till taxfree-priser, med avhämtning på flygplatsen.

banan_300x150px.jpg

Jetto förväntas gå i luften i mitten av juni.

Se annonsen för Jetto, klicka här.

Fotnot: Hela detta pressmeddelande är ett aprilskämt