RofylldaNetto – en helt ny shoppingupplevelse

2017-04-01

RofylldaNetto – en helt ny shoppingupplevelse

Under 2017 öppnar RofylldaNetto. Där kommer kunderna få en välförtjänt paus från vardagens stress och jäkt. De nya butikerna är bullerfria zoner för att slippa missljud från kundvagnar och högljutt mobilprat.

Vid första ögonkastet liknar RofylldaNetto en helt vanlig Nettobutik – men det är lugnt och rofyllt. De höga ljuden från streckkodsläsarna i kassorna är ersatta med en dämpad ljussignal och när det rings efter mer personal är det inte via högljudda meddelanden i högtalarna. Istället mottar medarbetarna informationen via en diskret vibration från de nyutvecklade digitala medarbetararmbanden.

Med nya bullerfria butiker följer Netto den nya trenden om önskan att kunna ta en paus från vardagen stress och jäkt.

— Netto ska ha de varor i hyllorna som våra kunder efterfrågar. Men vi kan också se ett ökat behov av lugn och ro, säger Jan Richter, T.f. VD på Netto. Han är även öppen med att syftet med denna konvertering är att locka nya kundgrupper till Netto.

Specialtillverkad butiksinredning

På RofylldaNetto säkerställer specialtillverkade kundvagnar och -korgar i mjukt material samt stötdämpare till entrédörrarna att kunderna får det lugn de eftersöker. Som kund har man dock ingen möjlighet att ringa hem om man skulle ha glömt inköpslistan. I dessa butiker är nämligen mobilsignalerna blockerade, allt för att slippa höra irriterande ringsignaler och högljudda samtal, förklarar Jan Richter.

— Många av oss har hektiska arbetsdagar fulla med intryck, och så ska man köra inom butiken på vägen hem också. Vår vision är att erbjuda en oas av lugn, där man kan gå ner i tempo och samla tankarna, samtidigt som man smidigt och enkelt gör sina inköp. För att uppnå detta är en mobilfri zon det mest effektiva redskapet, fastslår Jan Richter, men tillägger att butikerna naturligtvis kommer får fasta telefoner installerade som kan användas vid nödfall.

Lugn för både kunder och medarbetare

RofylldaNetto är också en god nyhet för våra butiksmedarbetare. När butikerna har öppnat är planen att införa ett rotationsschema där alla medarbetare med jämna mellanrum får möjlighet att arbeta några dagar i rofyllda och lugna miljöer.

— Netto var först på marknaden att erbjuda märkesvaror till låga priser. I dag har lugn och ro blivit en lyxvara, som vi är stolta att kunna erbjuda både våra kunder och medarbetare helt gratis, säger Jan Richter.

Den första RofylldaNetto-butiken öppnar i Stockholm i augusti. Under hösten kommer sedan ytterligare tio butiker runt om i landet att konverteras.

För mer information:
T.f. VD, Jan Richter, Netto Sverige, 0346-69 60 00